Jak trudno jest zaprogramować CRM?

Zakładając, że masz na myśli „zarządzanie relacjami z klientami”, a nie jedno z kilkuset innych rozwinięć tego akronimu (takich jak „zarządzanie relacjami z załogą” lub „zarządzanie ryzykiem budowlanym”)….

Może się to wahać od trywialnych do niezwykle skomplikowanych – wszystko zależy od informacji, które chcesz śledzić, co chcesz z nimi zrobić i jakie funkcje masz na myśli.

Może wahać się od braku programowania do bardzo skomplikowanego.

Systemy CRM

Papier i ołówek: Zdziwiłbyś się, jak często sprzedawcy używają stosów kart indeksowych, trzymanych razem za pomocą gumki. Szybki, prosty, nadal działa dobrze. (HyperCard była bardzo popularna przy migracji na komputer — wymagała bardzo niewielkiej ilości programowania).

MS Office i Outlook: Prawdopodobnie najczęstszy sposób przechowywania informacji o klientach i leadach. Arkusz kalkulacyjny zawierający listę aktywnych potencjalnych klientów, wpisy książki adresowej (z notatkami i automatycznymi łączami do wiadomości e-mail, spotkań itp.), foldery poczty e-mail, wpisy kalendarza/do zrobienia.

Prosta baza danych: skonfiguruj bazę danych, zdefiniuj tabele, napisz prosty interfejs oparty na formularzach, korzystając z istniejących bibliotek (front i back-end).

Od tego momentu może się to stać bardziej skomplikowane – jeśli chcesz robić takie rzeczy, jak analizy, automatyczne śledzenie, zarządzanie potokiem, prognozy, zarządzanie wiedzą itp. Mimo to większość z tych rzeczy jest dość trywialna – niektóre strony internetowe, bardziej wyszukane zapytania do bazy danych , zadanie cron do zarządzania dalszymi działaniami. Analityka i zarządzanie wiedzą to jedyne obszary, w których sprawy mogą się komplikować.